zondag 30 oktober 2011

Zeven inspiratiewekkers

Ik heb wel eens van die momenten dat de inspiratie niet wil komen, maar wel broodnodig is. Heb je hier ook wel eens last van? Wie weet helpen onderstaande ‘inspiratiewekkers’:

1. Moodmaking
Ken je die film ‘What women want’ met Mel Gibson, waarin hij als marketing manager een product voor vrouwen in de markt moet zetten? Het is een heerlijke romantische komedie. Wat mij vakmatig in deze film aanspreekt, is dat de marketing manager zich echt in de doelgroep probeert te verdiepen via ‘moodmaking’; sfeertje in huis, nagellak, crème etc. en contact met ze probeert te maken. Als ik de juiste sfeer creëer of contact maak met een bepaalde doelgroep, krijg ik 9 van de 10 keer allerlei brainwaves waar ik verder mee kan.

2. Picture this
Als er geen tijd is om uitgebreid in de stemming te komen, dan werkt visualisatie ook heel goed voor mij; ogen sluiten, rustig zitten/liggen en stel je dan de ideale situatie voor. Hoe ziet het eruit, wie zijn er, wat gebeurt er, wat doet het met de aanwezigen, welk sfeer ademt het plaatje uit, hoe ziet het totaalplaatje eruit? Ik zou zeggen, probeer het eens (het lukt misschien niet de eerste keer…)

3. Senseo-en
Nodig iemand uit met complementaire talenten/eigenschappen. Leg de uitdaging voor aan deze persoon en wissel ideeën uit, net zo lang tot je tevreden bent. Dit kan natuurlijk ook via allerlei online mogelijkheden of telefonisch.

4. Verschillende petten
Bekijk de situaties vanuit verschillende perspectieven; wat doen ‘verleiding, op het verkeerde been zetten, empathie, nieuwsgierig maken’ met een idee?

5. Mindmappen

Er zijn vele mogelijkheden om je hersenspinsels te structuren. Zelf werk graag met Prezi zodat ik gemakkelijk kan mindmappen in combinatie met woorden, sfeerbeelden en klanken. En juist door het struinen naar beelden, klanken en/of woorden wordt het idee beter/concreter.

6. Go wild
Oftewel, doe eens gek… Juist als ik druk ben (in mijn hoofd), dan is lekker gek doen heel effectief; dansen op mijn favoriete muziek, WII-en, springen op de trampoline, flauwe grappen uithalen en zaken die ik niet ga vermelden. Maar het tegenovergestelde werkt ook goed; in bad gaan, sauna’tje pakken, in de hangmat liggen, wandelen, taartjes bakken. Oftewel, even mijn hoofd leegmaken zodat er weer ruimte is voor andere dingen.

7. Koude douche
Letterlijk en figuurlijk. Even lekker koud douchen, geeft een frisse kijk op de zaak. Ook een schrikeffectje geeft een nieuwe impuls.

Tot slot een mooie uitsmijter:
Enthusiasm is excitement with inspiration, motivation, and a pinch of creativity.
- Bo Bennett

Geen opmerkingen:

Een reactie posten