donderdag 5 december 2013

Loslaten in ondernemerschap


In juli jl. schreef ik de blog ‘Lancering ISO 26000 in Kenia: Dromen-Doen-Doorzetten’. Tijd voor een update…

Succesvolle CSR Round Tables in Kenya

Enthousiast kan ik melden dat CSR Round Table Kenya – o.l.v. MVO Nederland en de Nederlandse Ambassade in Kenia - op 16 november succesvol is verlopen. Er kwamen meer bezoekers dan geregistreerd. Wegens het grote animo volgden er nog eens twee Round Tables die week. Ook onze ISO 26000 Fact Sheet vond gretig aftrek bij de bezoekers. En, MVO Nederland heeft inmiddels laten weten nog dit jaar te starten met het schrijven van een plan voor de Keniaanse & Nederlandse kansen op het vlak van (een) MVO (netwerk) in Kenia.

Doel bereikt

Mijn droom ‘… Het verduurzamen van het bedrijfsleven in Kenia vanuit een positieve insteek en ‘Afri-can-do’ mentaliteit!’ (zie mijn eerdere blogs) is aan het uitkomen. Het is zelfs niet meer alleen mijn droom, maar het zaadje is gepland en geland in meerdere breinen. Precies zoals ik graag wenste. Waarom ervaar ik dan toch ongemak?

Verwachtingen bijstellen

De drie Keniaanse consultants waarmee ik dit event en de ISO 26000 training zou gaan organiseren, vertelden me in september dat ze elk een ander pad hadden gekozen. Dat had een paar consequenties:
·   De in november geplande ISO26000 training heb ik uitgesteld tot voorjaar 2014;
·   MVO Nederland en de Nederlandse Ambassade waren al aan boord. Zij pakten de organisatie van de CSR Round Table Kenya heel voortvarend op;
·   Ik besloot om niet mee te gaan naar Kenia voor de Round Table.
Gelukkig kon ik wel blijven meedenken en werd ik op de hoogte gehouden van alle ontwikkelingen.

Overlaten of loslaten

Natuurlijk weet ik dat zaken altijd anders lopen dan voorgesteld, zeker in het ondernemerschap. Desalniettemin heb ik er moeite mee dat ik, als iniatiefneemster, niet meer ‘in control’ ben. Anderen zijn met mijn input aan de slag gegaan en het voelt alsof ik op de achterbank zit. Dat gevoel wil ik graag loslaten. Ik speur op internet naar tips/blogs over ‘loslaten’ in ondernemerschap:

‘Loslaten betekent dat je de mogelijkheid creëert om opnieuw te dromen en je open te stellen voor nieuwe zaken, nieuwe contacten, nieuwe netwerken, nieuwe ideeën.’
- Paul de Blot, oud-hoogleraar Business Spiritualiteit op Nyenerode

‘Ondernemerschap; dat betekent creativiteit en doorzettingsvermogen. Je kunt dat niet aanleren. Het moet in je zitten.’
- Hennie van der Most, ondernemer

‘Zacht zand; probeer dat maar eens in je hand te houden! Kansloos. Zacht zand wil bewegen, wil niet opgesloten zitten. Pas dan kan het de mooiste vormen aannemen!’ n.a.v. de prachtige site van zandkunstenaar Gert van der Vijver.

En weer doorgaan!

Paul, Hennie en Gert slaan de spijker op z’n kop: dat ik niet leidend ben, betekent nog niet dat ik moet loslaten. Ik realiseer me dat ik even een zijstap mag zetten en de kans krijg om na te denken over mijn volgende stap voor/met/in CSR Kenya. Die stap zal er zeker weer één voorwaarts zijn!

Ik ben benieuwd of jij ook wel eens -zakelijk- een pas op de plaats hebt moeten maken en hoe dit vervolgens is uitgepakt? Wat je ervan geleerd hebt? Heb je een tip voor me?

PS. Dit is een therapeutisch stuk geweest :-). Ik ben zojuist gestart met het genieten van het behaalde resultaat in Kenia
. Hoe vaak maak je mee dat je droom realiteit aan het worden is?!


----
Mijn eerdere blogs over Kenia:

Geen opmerkingen:

Een reactie posten