maandag 12 maart 2012

Mijn eigen mvo jaarverslag 2011, klein maar fijn

De grote bedrijven komen in het eerste kwartaal van het jaar met hun jaar- en duurzaamheidsverslagen. Al jaren lees ik met oprechte nieuwsgierigheid een aantal verslagen door. Dan vergelijk ik het verslag van de desbetreffende organisatie met het jaar ervoor of met die van branchegenoten. Het is voor mij een manier om te achterhalen wat er speelt, een mening te vormen of een gesprek aan te knopen met een bedrijf.

Het begint met een idee
Omdat oordelen zo makkelijk is, ontstond begin dit jaar het idee om een eigen mvo verslag te schrijven. Ik wilde een dergelijk proces wel eens ‘doorleven’. Daarnaast beweer ik maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) in m’n DNA te hebben. Dan moet ik het laten zien, net als de grote bedrijven.

Wat is mvo voor mij?
‘Het bewust richten van ondernemingsactiviteiten op waardecreatie voor de langere termijn waarbij er gestreefd wordt naar de balans tussen de vier P’s (people, planet, profit en pleasure). Ofwel; ‘Do good & Enjoy!’

Impact op de wereld van een zzp-er en v.v.
Als zzp-er heb ik impact op de wereld om mij heen. Dat klinkt misschien hoogdravend, maar ik werk mee in de keten van mijn opdrachtgevers. Vaak partijen bij wie mvo hoog op de agenda staat. Ik vind dat ze niet alleen grote toeleveranciers om verantwoording moeten kunnen vragen, maar ook een zzp-er zoals ikzelf. Nog een reden om transparant te willen zijn over mijn eigen bijdrage. 

Less is more
Uiteindelijk had ik genoeg redenen verzameld om mijn tijdsinvestering te rechtvaardigen. Maar, wat viel het me tegen. Ik eindigde met zeven (7!) A4-tjes aan informatie. Gelukkig bedacht ik me op tijd dat hier echt niemand op zit te wachten. Dus terug naar de basis; voor wie schreef ik het mvo verslag, wat wilde ik ermee bereiken, welke acties waren concreet genoeg en noemenswaardig? Uiteindelijk bleef er één kantje aan zinnige zaken over: mijn mvo jaarverslagZo deed Vonk Communicatie het in 2011!’

Verantwoording
Waar ik het meest mee gestoeid heb, is het ‘hoofdstuk verantwoording’. Begin 2011 had ik geen criteria vastgesteld zodat ik me daar aan het  einde van het jaar ook onvoldoende over kon verantwoorden. Ook had ik nog niet nagedacht over een instrument om resultaten te meten. Dan blijft het luchtfietsen en daar ben ik niet zo van. Daarom heb ik het uiteindelijk weggelaten.

Actie en oproep 2012
Daarmee heb ik meteen mijn ‘lesson learned’ voor 2011 en actiepunt voor 2012 te pakken. Graag zou ik met andere zzp-ers realistische mvo criteria opstellen en een eenvoudig meetinstrument ontwikkelen. OPROEP: Wie wil er met mij meedenken of heeft al iets dergelijks ontwikkeld?

Tips voor zzp-ers om een mvo verslag te schrijven
Wil jij ook een eigen mvo verslag maken? Dan heb je wellicht iets aan mijn terugblik:
- start met het vaststellen van je doelen en criteria voorafgaand aan het rapportagejaar
- plan gedurende het jaar momenten in om te zien of je nog op schema ligt
- als je samenwerkt met andere zzp-ers of medewerkers, betrek hen dan ook bij het schrijfproces
- less is more: het gaat niet om opgeklopte verhalen. Blijf ver weg van vaagheden, wollig taalgebruik en voorkom herhalingen. Beperk je tot de kern van de zaak
- begin daarom niet meteen met schrijven, maar met mindmappen
- een eigen mvo beleid schrijven is meer dan de moeite waard; het geeft je inzicht in wat mvo voor jou is en wat je ‘blinde vlek’ is als het om mvo gaat
- laat anderen je verslag lezen voor publicatie. Feedback maakt je beter
- en hou het leuk voor jezelf: ik ben niet roomser dan de Paus (of is dat niet zo’n beste vergelijking in deze tijd ☺)

Kom maar op met jouw mvo verslag!
Als je als zzp-er al een mvo verslag geschreven hebt voor jouw bedrijf, zou je dan jouw ervaringen en tips met me willen delen? Natuurlijk lees ik ook graag jouw mvo verslag!

1 opmerking:

  1. Zeg mevrouw Vonk, hoeveel mensen hebben dit nou gezien? Ik vind het namelijk wel goed en zinnig. Ik heb ff geteld, dit zijn 650 woorden. Als je er 500 van weet te maken, dan wil ik het graag plaatsen in ons piepjonge zakenblad New Business Today. En liefst met deze foto in hoge resolutie:
    http://www.vonkcommunicatie.nl/afbeeldingen/klanten/vonk20933d068-2.jpg

    Groet,
    New Business Today

    Richard
    http://www.issuu.com/newbusinesstoday/docs/nbt-001

    BeantwoordenVerwijderen