woensdag 31 augustus 2011

Hoe maak ik, als zzp-er, kwaliteit tastbaar?

Kwaliteit en kwaliteitsbeleving; deze begrippen houden me lekker bezig. ‘Kwaliteit leveren’ en waarde toevoegen aan anderen/bedrijven, dát kenmerkt Vonk Communicatie. Kan ik dit, naast de bevestiging van opdrachtgevers, verder concretiseren? Want, iedereen in Nederland kan zich een ‘excellerende’ communicatie- of duurzaamheidsprofessional noemen. Dus, hoe overtuig ik nieuwe klanten zonder gezien te worden als een blaaskaak? Hoe onderscheid ik me van al die anderen in de markt? Ik ga op onderzoek uit.

Kwaliteitsbeoordelingssystemen
Op internet vind ik beperkte informatie over de ‘kwaliteitsbeoordeling van zzp-ers’;
1) Ik lees een betoog over ‘het assessen’ van zzp-ers om voor bedrijven te beschermen tegen een flexibele schil van beroerde zzp-ers. Goed idee! Kom maar op met het assesment. Maar dan zie ik dat er een behoorlijk prijskaartje aan een assesment zit. Wie betaalt daarvoor; de zzp-er of het geïnteresseerde bedrijf? Niet echt interessant dus…
2) De Aannemersfederatie Nederland heeft een kaart (‘skill card’) ontwikkeld waarop precies te zien is welke opleidingen medewerkers, zoals zzp'ers en buitenlandse inleenkrachten, hebben gevolgd, om een groeiend gebrek aan deskundigheid op de bouwplaats tegen te gaan. Ook geen optie, want ik beschik over een up-to-date, meertalig CV. Dat is toch ook een skill card?!
3) Dan beland ik bij de optie ‘keurmerk’ maar ook een keurmerk kost geld: een website, deskundigen die keuren… en vervolgens heb je nog niets want voor het uitgeven van een keurmerk bestaan namelijk geen wettelijke regels.

Een boute stelling & een korte samenvatting

‘Zzp-ers creëren geen waarde’, een interessante uitspraak van Salem Samhoud. Zo bout als deze uitspraak misschien op je over komt, zo prikkelend vind ik zijn artikel. De kern van de zaak: ‘In het economisch verkeer is alles terug te voeren op euro’s en je moet jezelf altijd dwingen dat ook te doen. Dat is moeilijk, want waarde is een subjectief begrip. Waarde bestaat deels uit een emotionele component. Zo heeft een vaas met tulpen voor de een veel en voor de ander geen waarde. En hoeveel wil je daar dan voor betalen? En de andere kant van de medaille is: wat durf je te vragen voor een bos tulpen of voor de diensten die jij aanbiedt?’ De laatste vraag hangt ook samen met je zelfbewustzijn, je persoonlijke visie: waarom besta je (hoger doel), waarvoor ga je (gewaagd doel), waar sta je voor (kernwaarden) en waar ben je extreem goed in (kernkwaliteiten)?’

Lastige, maar zinnige vragen
Samhoud stelde de groep zzp-ers confronterende vragen. Al leveren de antwoorden geen directe, externe erkenning op, toch zijn ze zeker de moeite waard om door te nemen:
•    Wat ben jij waard?
•    Hoeveel waarde voeg je toe?
•    Wat creëer je?
•    Kun je de waarde berekenen?
•    Bij zzp-ers staat zelfontwikkeling vaak centraal. Waar gaat dat toe leiden?
•    Wat komt er na deze fase van zelfontwikkeling?
•    Hoe creëer je waarde op de lange termijn?

Het kwaliteitsgevoel van collega's
In gesprekken met een paar collega zzp-ers, concludeer ik dat ‘kwaliteitsbeleving’ geen echte issue is voor hen. Ik hoor van alles: ‘het kaf scheidt zich van zelf van het koren’, ‘een opleiding aan Nyenrode staat garant voor kwaliteit’, ‘zolang mijn klanten terug komen, voldoe ik kennelijk aan hun kwaliteitsbeleving’, ‘Ik omring me met senior, hooggekwalificeerde zzp-ers’, ‘Via de expertmeetings van vereniging van communicatie Locheion’, ‘Als een klant vraagt om bv. 10% korting, dan zeg ik;’ wil je dan ook 10% minder kwaliteit?’.

Tastbaar maken van kwaliteit
Ik ben met mijn onderzoek niet veel verder gekomen. Dus, bedenk ik een praktische invulling voor nu:
-    Ik heb het nog nooit gedaan, maar vanaf heden ga ik opdrachtgevers een evaluatie sturen en de meest opvallende uitkomsten met ze doornemen
-    Ik ga opdrachtgevers actiever om LinkedIn recommendations vragen
-    Ik ga mijn samenwerkingspartners vragen om hun Kwaliteit te onderzoeken en te benoemen. Daarmee kan ik mijn eigen propositie versterken en v.v.
-    Ik ga mijn netwerk meer betrekken bij mijn werk, zodat ik meer continuïteit aan opdrachtgevers kan garanderen.
-    Eens per 2 jaar ga ik een ‘feedback vragenlijst’ uitsturen naar opdrachtgevers, toeleveranciers, partners, zodat mijn blinde vlekken zichtbaar worden
-    Ik ga bovengenoemde vragen van Samhoud beantwoorden en opnemen in het strategische plan van Vonk Communicatie

Na het lezen van deze zoektocht, hoop ik dat jij jouw suggesties over kwaliteit en/of jouw kwaliteitsbeleving met me wilt delen?!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten