maandag 3 september 2012

Van duurzaam concept naar vliegenlarven

Hoezo vreemde titel voor een blog?!  Ik vertel je graag het verhaal van de vliegenlarven:

Prikkelende uitdagingen

In het jaarverslag 2010 van Imtech NV stonden een aantal uitdagingen in hun mvo* strategie en specifiek op het vlak van stakeholdersdialoog geformuleerd; hoe betrek je stakeholders bij de uitdagingen van morgen? Hoe werk je met hen samen op het vlak van duurzaamheid?, Hoe wordt je een toegankelijke expert?

Groene technologie helpt duurzaamheid

Deze vragen inspireerden me voor het concept ‘Imtech promotes GreenTalent’ met als doel om wereldwijd GreenTech potentieel te ontsluiten, samen te brengen en slim, origineel en vooruitstrevend denken te belonen. Mijn wens was om zo de dialoog op gang te brengen over hoe groene technologie kan bijdragen aan wereldwijde problemen zoals watertekort, - vervuiling, energiebesparingen, afvalverwerking etc.

Een serieus onderwerp, waarbij ik koos voor een luchtige wedstrijdvorm en een vette knipoog naar alle huidige talentenjachten op TV. Zo hoopte ik een brede doelgroep te kunnen aanspreken vanuit de gedachte dat iedereen mee mocht doen. Niet alleen medewerkers van Imtech, maar juist ook andere stakeholders.

Vonk Communicatie sprankelt!

Een tikkeltje gedurfd, maar met dit concept ben ik naar Imtech gestapt. Ze waren direct enthousiast. Ik mocht het verder uitwerken binnen een energieke samenwerking met Imtech. Dat hield in dat ik de volgende ‘deeltaken’ uitvoerde:
-    het in kaart brengen van de procesflow
-    het schrijven van een plan van aanpak
-    het in elkaar draaien van het filmscript en samen met Nathalie Ringrose de promofilm ‘Imtech promotes GreenTalent’ in elkaar gezet
-    het logo vormgeven samen met Ineke Huibregtse
-    adviseren over de wedstrijdvoorwaarden
-    adviseren over gebruik van Facebook in wedstrijdvorm
-    het ‘pluggen’ van persberichten
-    interactie op gang brengen in de rol van ‘Real Time Officer’ (via social media)
-    samenvattingen maken van de 36 geselecteerde ideeën
-    ware het niet dat ik momenteel in Kenia woon, anders had ik ook nog een rol in de prijsuitreiking mogen bekleden…

Verrassende, duurzame & innovatieve inzendingen

Na drie rondes en uiteindelijk 36 geselecteerde inzendingen, wordt de wedstrijd ‘Imtech promotes GreenTalent’ op 15 augustus jl. gewonnen door het idee van de vliegenlarven. Imtech heeft een plan om vliegenlarven te gebruiken om dierlijke mest om te zetten in eiwitten voor voedsel en andere bruikbare grondstoffen. Volgens de jury gaat het idee van de Belgische Johan Jacobs in op een van de grote technologische uitdagingen van de nabije toekomst: hoe we op een duurzame manier de voedselketen kunnen sluiten en deze tegelijkertijd productiever kunnen maken in de zoektocht naar mogelijkheden om 9 miljard mensen te voeden.

Twee andere concepten die de finale haalden, waren een ontziltingsinstallatie van Reinoud Feenstra die 24 uur per dag operationeel is op zonne-energie zonder gebruik te maken van accu’s, en een vinding van Arne Oldemenger om duurzame energie op te slaan in gebouwen.

De winnaar krijgt – naast een geldbedrag van 2.500 euro – ondersteuning van Imtech bij het verder uitwerken van zijn idee. De prijzen werden uitgereikt tijdens de start van de Delftse Introductiedagen, op de campus van de TU Delft.

Effectieve, internationale en sociale dialoog

De wedstrijd heeft een internationaal karakter gekregen wat resulteerde in inzendingen van ‘groene techneuten’ uit de hele wereld.

De wedstrijd verliep volledig via social media. Op Facebook konden de deelnemers hun idee toelichten en reageren op vragen en opmerkingen. Deze pagina’s zijn meer dan 80.000 maal bekeken. De promotie verliep via Twitter, Facebook en het YouTube kanaal van Imtech.

Daarnaast heeft Imtech de nodige persaandacht gehad en reageerden stakeholders heel enthousiast op dit initiatief.

Mijn ‘return on investment’

Een hele tevreden klant en een mooie aanbeveling op LinkedIn:
‘Elise is a creative force in CSR projects when it comes to generating publicity. She uses the whole set of communication means from newsletters, press releases to videos and social media. She is inspired and it shows in her output. She is conceptual, thorough and punctual, but above all really fun to work with.’

Ook een mvo inspiratie en creatie boost nodig?
Voel je, na het lezen van deze blog, ook de urgentie om met een origineel mvo concept jouw organisatie, mvo beleid en toekomstvisie te versterken? Energie en creatiekracht genoeg! Kijk eens op GreenTreeModel.

Het moraal van dit verhaal

Wat mij betreft drie zaken:
1) dat als je je voldoende in je (nieuwe) klant verdiept, je aanbod kunt genereren;
2) dat lef & durf je heel ver kunnen brengen;
3) dat mvo loont!

 * mvo = maatschappelijk verantwoord ondernemen


1 opmerking:

  1. Wist je dat onze winnaar inmiddels op Q-music is geweest en een uitnodiging heeft liggen van het Vlaamse journaal?
    We moeten idd snel bellen! Grtz, Anke

    BeantwoordenVerwijderen